برنامه های اجرا شدهبرنامه های سال 1396

برنامه جمعه 10 آذر 1396 – قلعه هولاکوخان جزیره اسلامی

گزارش صعود به ارتفاعات قلعه هولاکوخان جزیره اسلامی از مسیر آق گنبد

با یاری خداوند متعال و به همراه 13 تن از همنوردان عزیز ، صبح ساعت 07:00 تبریز را به مقصد جزیره اسلامی و صعود به قلعه هولاکوخان ترک گفتیم. مسیر صعود از کنار روستای آق گنبد ( نرسیده به عوارضی جاده دریاچه ارومیه ) در نظر گرفته شده بود. صبحانه در ایلخچی و در غذاخوری آقای عزیزی صرف گردید. ساعت حدود 08:15 بود که مسیر ادامه یافت. حدود 70 کیلومتری تا آق گنبد فاصله داشتیم. از ایلخچی با گروه کوهنوردی پالایشگاه تبریز به سرپرستی آقای لطفی ( که قبلا باهاشون هماهنگ شده بود ) هماهنگ و به طرف مقصد حرکت کردیم.با رسیدن به نزدیکی ایران خودرو تبریز ، باید مسیر سمت راست ( ارومیه ) را انتخاب نمود. جاده دریاچه در بسیاری از نقاط هنوز هم نامناسب بود. در اواسط راه در کنار پمپ بنزین سرای، امکانات مناسبی برای مسافران ایجاد شده است، مسجد، سوپر مارکت و سرویس بهداشتی و مکانی برای نشستن. توقف کوتاهی داشته و دوباره به سمت قلعه حرکت کردیم. یکی از دوستان که از ارومیه قرار بود به ما ملحق گردد، به سه راهی آق گنبد رسیده بود. ساعت حدود 09:30 بود که به سه راهی رسیدیم و از جاده ی خاکی سمت راست جاده اصلی روستای آق گنبد، مسیر ادامه داده شد. حدود 5 کیلومتری در این جاده خاکی هموار مسیر طی شد تا به انتهای باغات روستا رسیدیم. ماشین ها در کنار چشمه ای توقف و همنوردان آماده ی حرکت. 10:00 . با سرقدمی آقای امین از گروه پالایشگاه، پیمایش آغاز گردید. همه در یک صف و با نظم. مسیر نسبتا مشخصی از داخل دره دیده می شد و هرازگاهی باید از روی سنگ ها عبور می کردیم که در زمان بارندگی ، لغزنده بودن آنها ممکن است ایمنی مسیر را کاهش دهد. مناظر زیبای صخره ای گروه را همراهی می نمودند. حدود 45 دقیقه ای طول کشید تا از داخل دره، گروه خود را به بالای یال منتهی به قلعه برساند. از اینجا به بعد مسیر نسبتا هموار می گردد و دریاچه ی خشک شده ارومیه و کوههای منطقه خودنمایی می کنند. .ضعیت جوی بسیار مناسب بود. حرکت از کنار یال ادامه یافت، سپس از پایین دست دیواره ی صخره ای طولانی ای به حرکت خود ادامه دادیم تا در انتهای دیواره ( 11:30 ) به شیاری رسیدیم . از داخل شیار ارتفاع خود را زیاد کردیم. آثار به جا مانده از دوران شکوه این منطقه کم کم نمایان می گردید. چاه ها، فضاهای سنگی و … . با افزایش ارتفاع به یک دیواره سنگی به ارتفاع حدود 3 متر رسیدیم. کوهنوردانی با استفاده از میله های آهنی، نردبان مناسب و ایمنی را در این منطقه ایجاد نموده اند و با کمی احتیاط این بخش نیز طی گردید. دیگر به قلعه هولاکوخان نزدیک شده بودیم و با حدود 20 دقیقه ادامه مسیر، خود را بر فراز منطقه یافتیم. آثار محدودی ( بخشی از دیواره ی سنگی قلعه و چند فضای با خاک یکسان شده ) به چشم می خورد. 12:35 .  استراحت، عکاسی و افزایش انرژی در دستور کار قرار گرفت. پس از گرفتن عکس های دسته جمعی ، ساعت 13:00 مسیر برگشت در پی گرفته شد. همان مسیر رفت. ساعت 15:00 بود که به پای ماشین ها رسیده بودیم و خرسند از برنامه ای زیبا و منطقه ای به یاد ماندنی. با تشکر از عزیزان گروه پالایشگاه تبریز و آقای لطفی عزیز، سوار بر مینی بوس به سمت جاده سرای حرکت کردیم تا نهار را در آنجا باشیم. در سه راهی با همنورد ارومیه ای مون خداحافظی و مسیر ادامه یافت.ساعت 16:00 در پمپ بنزین سرای استراحتی کرده ، نهار صرف و به سمت تبریز حرکت کردیم. ساعت 19:00 بود که به تبریز رسیدیم.

با تشکر از کلیه همنوردان عزیز و قدردانی از همکاری خدمات مسافرتی و جهانگردی سریرسپهر تبریز