برنامه های اجرا شدهبرنامه های سال 1396

جمعه 23 تیر 1396 – دریاچه دالانپر و آبشار سوله دوکل، دیزج مرگور، ارومیه

گزارش برنامه دریاچه دالانپر و آبشار سوله دوکل

با یاری خداوند متعال برنامه ی بازدید از دریاچه دالانپر و آبشار سوله دوکل با بررسی های به عمل آمده و با همراهی 25 نفر از دوستان و همکاری خدمات مسافرتی و جهانگردی سریرسپهر تبریز در تاریخ 23 تیر اجرا گردید.

صبح ساعت 06:30 پس از سوارکردن دوستان توسط دو دستگاه ( مینی بوس و ون ) خودرو، از تبریز خارج شدیم. ناهمواری جاده ی نزدیک به پل دریاچه هنوز هم پابرجاست. صبحانه در کنار دریاچه ارومیه و در کنار کشتی به گل نشسته صرف شد. ساعت حدود 08:30. پس از توقفی کوتاه در داخل شهر ارومیه به مسیرمان از طریق جاده بند و به سمت روستای دیزج مرگور ادامه دادیم. مسیر از کنار سد زیبای شهرچای و با شیب زیاد. در ادامه به سه راهی سیلوانا – زیوه می رسیم و باید به سمت زیوه راند. مسیر تقریبا هموار و با زیبایی های خاص خود ،چشم هر مسافری را به نظاره وا میدارد. ساعت حدود 11:30 بود که به زیوه رسیدیم، با خرید برخی وسایل مورد نیاز از زیوه، حدود ساعت 11:45 در دیزج بودیم. برای رسیدن به دریاچه دالانپر یا باید مسیری در حدود 8 کیلومتر ( 3 ساعت کوهپیمایی از ارتفاع 1900 تا 2800 ) را پیاده طی کرد که زمان این اجازه را به ما نمی داد که روش دوم انتخاب شد. یک دستگاه پاژن( 6 نفره ) و یک دستگاه نیسان هماهنگ گردید. مینی بوس و ون تا سه راهی آبشار سوله دوکل ادامه ی مسیر دادند و از آنجا وسایل و نهار در نیسان و پاژن جاسازی و به طرف دریاچه حرکت کردیم. ساعت 12:45 مسیر آفرود سواری! شروع شد. جاده های پرپیچ و خم و … و … شما را به دریاچه دالانپر خواهند رساند. مسیرهایی که ما میدیدم اصلا با هیچ ماشینی قابل طی شدن نبود ولی شد. در چندجا مجبور شدیم از نیسان پیاده شویم و بخشی از مسیر را کوهپیمایی کنیم. مسیر به هر نحوی طی شد و بعد از حدود یک ساعت آفرود سواری به دریاچه دالانپر رسیدیم. دالانپر دریاچه ایست که نزدیک نقطه ی صفر مرزی کشورهای ایران، ترکیه و عراق قرارگرفته است. با توجه به بعد مسافت، پیشنهاد می شود برای بهره بردن مناسب از طبیعت منطقه و مسیر، خود را زودتر به منطقه ی مرگور برسانید. امکانات اقامتی خاصی در دیزج وجود ندارد ولی می توانید در منطقه ی زیبای اطراف سوله دوکل شب زیبایی را در چادر بگذرانید. در خود دریاچه عشایر کرد منطقه حدود 3 ماه در این منطقه به کار دامداری مشغول می باشند. چشمه ی آب گوارایی در کنار دریاچه وجود دارد و از بابت آب مشکلی نخواهد بود. سرویس بهداشتی سنگی نیز توسط عشایر ایجاد شده است که با لطفشون اجازه استفاده از اون رو به طبیعت گردان می دهند. با توجه به بارندگی کم امسال، کمی از زیبایی منطقه کم شده بود ولی هنوز در بخش های زیادی از کوه سرسبزی دیده می شد. دوستان مشغول گشت و گذار در منطقه شدند. مقدمات چای و نهار فراهم می شد. پس از صرف نهار و استراحتی کوتاه، کم کم باید مسیر برگشت پی گرفته میشد. ساعت حدود 16:45 بود که سوار بر وسایط نقلیه آفرودی خود، مسیر ها را ( سرازیری ) برگشتیم. ادامه ی برنامه بازدید از آبشار مرتفع و پرآب سوله دوکل بود. پس از پیاده شدن در سه راهی آبشار و دریاچه، کمی پیاده روی تا آبشار داشتیم. تعدادی از همراهان از بالای آبشار و از کنار فنس ها به نظاره ی آبشار نشستند و تعدادی دیگر با همراهی دوستان کمی پایین تر رفته و آبشار را از منظره ای پایین تر به نظاره نشستیم.عکس های سلفی گرفته شد و ساعت حدود 18:45 بود که باید از زیبایی های منطقه دل را می کندیم. 18:45 مسیر برگشت در پی گرفته شد. حدود یک ساعتی را در داخل شهر ارومیه و در ترافیک های این شهر سپری کردیم تا به زحمت حدود ساعت 21:00 توانستیم از این شهر خارج شویم. با توقف های کوتاه در بین مسیر در نهایت، ساعت 23:15 به تبریز رسیدیم.