برنامه های اجرا شدهبرنامه های سال 1396

برنامه 20 بهمن 1396 – قله بزقوش سراب

گروه طبیعت گردی داغچیلار با همکاری خدمات مسافرتی سریرسپهر تبریز

گزارش برنامه صعود به قله بزقوش سراب (20 بهمن ماه 1396)

برنامه ی 20 بهمن مصادف با “صعود سراسری هیئت کوهنوردی استان”، قله بزقوش به عنوان هدف انتخاب شد.
بزقوش یا بزکُش (گچی قران) قله ای به ارتفاع 3307 متر دارای چشمه ها و مراتع زیبا در تابستان  و دامنه های برف گیر در زمستان می باشد. بزقوش از دو واژه ترکی( بز ) به معنی خاکستری و( قوش ) به معنی پرنده یعنی پرنده خاکستری تشکیل شده است و دارای دو قله به نامهای آغ داغ به ارتفاع ۳۳۰۶ متر وقیسیر به ارتفاع ۳۱۰۰ متر میباشد.
 ابتدا مختصری از مشخصات فنی این کوه ارائه می شود:
قله بزغوش بلندترین نقطه از رشته کوهی به همین نام است که در 18 کیلومتری جنوب شهرستان سراب و 35 کیلومتری شمال میانه قرار دارد . طول این رشته کوه 120 کیلومتر و عرض آن بین 40 تا 45 کیلومترمتغییرمی باشد. دامنه های سرسبز و زیبا و مراتع وسیع آن محل اسکان ایلات و عشایر و دامپروران و روستائیان اطراف می باشد.در اضلاع دیگر رشته کوه بزغوش چشمه های متعدد آبگرم از جمله اسب فروشان ، بوشلو ، سقزچی ، الله حقی ، بویوکوئی ، شالقون و جلده باخان وجود دارد. شاخه هائی از رودخانه تلخه رود یاآجی چای از دامنه های شمالی این کوهستان سرچشمه میگیرد. میانگین بارش سالیانه منطقه بین 400 تا 500 میلیمتر بوده که اکثراً در ماه های سرد سال به صورت یخ و برف بر روی قلل منطقه انباشته شده و در فصل های بهار و تابستان بسوی اراضی حاصلخیز مجاور جاری میگردد.
و اما قله زیبای بزغوش بعنوان یکی از قلل بکر و بسیار زیبای آذربایجان بدلیل مجاورت با سبلان و نیز عدم دسترسی آسان به منطقه همه ساله کوهنوردان و طبیعت گردان زیادی را به خود جلب می نماید.

دستیابی به قلعه: بطور معمول این قله از دومسیراصلی زیر صعود می شود:
الف – مسیرجنوبی با مبداء صعود از روستای ورنکش که برای کوهنوردان سهل ترین راه از طریق میانه می باشد.
ب – مسیرشمالی با مبداء صعود از روستای اسب فروشان است.

طبق برنامه، ساعت 5:45 صبح روز 20 بهمن ماه 1396، تبریز را به مقصد سراب و روستای اسبفروشان حرکت کردیم ، طبق برنامه صعود همگانی هیئت کوهنوردی استان، کوهنوردان از سایر استانها برای صعود به این قله ی زیبا به روستای اسب فروشان آمده بودند. ساعت 9:20 صعود از سمت آبگرم اسب فروشان آغاز کردیم حدود یک ساعت شیب فنی و تندی پیش رو بود که شکر خدا اعضای تیم به راحتی و آرامی مسیر را طی کردند ، حدود 10:20 به شیب ملایم مسیر رسیدیم. قله ی سبلان سمت چپ مسیر خودنمایی میکرد بسیار با هیبت مینمود. در طول مسیر توفیقی شد و با تیم صعود کنندگان باشگاه بابک هم مسیر شدیم، و در طول مسیر با صدای خوانندگی زیبای یکی از اعضای گروهشان، حال و هوای زیبایی به مسیر داده بود. ساعت 12:10 به پناهگاه رسیدیم. پناهگاه دارای بخاری و اسکلت سازه ای مستحکمی بوده و در صعود های شبانه و زمستانی استراحتگاه مناسبی برای کوهنوردان می تواند باشد. فقط به دلیل ضعف در خارج شدن دود مواد سوختی، فضای داخل پناهگاه مقداری دود و غبار میشد. طبق اعلام آمادگی افراد، تصمیم بر آن شد که 6نفراز همراهان به صعود ادامه دهند و بقیه با کمی استراحت به پایین بازگردند. به دلیل شیب مسیر زیاد و  مشابه با شیب ابتدای مسیر، سرعت صعود به تناسب با این مسیر تنظیم شد. ساعت 14:00 به قله رسیدیم. بعد از عکاسی و دیدن مناظر اطراف به سمت پناهگاه مسیر برگشت را در پیش گرفتیم. در طول مسیر امدادگران سازمان امداد و نجات، همواره پشتیبان صعود کنندگان بودند و در ارتفاعات و محل های مناسب اقدام به احداث چادر و کمپینگ کرده بودند. در طول مسیر برگشت، برفهای روی صخره ها آب شده و دوباره منجمد شده بودند که سطحی صیقلی و صاف شیشه ای ایجاد کرده بودند، این سطح طوری براق بود که بازتاب نور روی آنها به مشابه آفتاب زمینی روی برفها تلألو زیبایی را ایجاد کرده بود.
مسیر را به پناهگاه سپری کردیم و ساعت 15:00 به پناهگاه رسیده و ناهار مختصری نوش جان کردیم، سپس به سفارش جناب آقای میرآقا سیدی، رئیس هیئت کوهنوردی استان که همواره در طول مسیر حمایت کننده و پشتیبان کوهنوردان بود، ساعت 15:30 پناهگاه را به مقصد اسبفروشان ترک کردیم. 17:37 به نقطه ی آغاز صعود رسیدیم و در قهوه خانه ای که در کنار آبگرم اسبفروشان بود ، به صرف چایی و دمنوش توقف کوتاهی کرده و سپس مسیر بازگشت را پی گرفتیم. ساعت حوالی 19:30 به تبریز رسیدم. خداوند را شاکریم که برگ دیگری از صعود زمستانی گچی قران(بزقوش) برای گروه “داغچیلار” رقم خورد.
از همه دوستان و سروران بابت همکاری در اجرای هرچه بهتر برنامه متشکریم.

با تشکر از کلیه همراهان عزیز و تشکر از آقای وحید نقاشی که مسئولیت اجرای برنامه رو برعهده داشتند.