برنامه های اجرا شدهبرنامه های سال 1396

برنامه جمعه 15 دی 1396 – پلو داغی و اکوموزه گلفرج جلفا

گزارش برنامه پلو داغی و اکوموزه گلفرج

ساعت 07:30 جمعه بود که به همراه 4 تن از دوستان و با خودروی شخصی آقای جعفری، تبریز را به مقصد جلفا ترک گفتیم. وضعیت جوی مناسبی برای پلوداغی گزارش شده بود. با رسیدن به منطقه پیام، برف با بارشی پراکنده به استقبال آمده بود. از مرند گذشتیم و در مسجد ( منطقه الکی دووزی ) قبل از دره دیز، برای صبحانه توقف داشتیم. برف زمین ها را سفید پوش کرده بود و تصاویر زیبایی را ایجاد. با گذر از دره دیز دیگر خبری از برف نبود. گویا اینجا جایی دیگر است. ساعت حدود 10 بود که به ورودی جلفا رسیدیم.وارد  مسیر دست راست ( به طرف شهرک صنعتی ) شدیم و قبل از ورود به مناطق صنعتی تابلوی اکوپارک ارس و گچی قالاسی را خواهید دید. مسیر خاکی و مناسب. پلو داغی نیز در منتهی الیه دست چپ خودنمایی می کند. آقای عدالت دوست از همنوردان عزیزمون هم که ساکن جلفا هستند با وسیله شخصی ، خودشون رو به منطقه رسونده بودن . مسیر خاکی را تا نزدیک ترین نقطه به پای کوه ادامه دادیم که با توجه به پروژه های در دست احداث ( جاده ) منطقه ی آزاد ارس، باید کمی توجه بیشتری به مسیر داده شود. ساعت 10:30 بود که ماشین را پارک کردیم و حرکت برای صعود آغاز گردید. حرکت را به سمت پناهگاه ( البته نه در سرویس ) آغاز نمودیم. دره ای پیش رو دیده می شد و مسیر را نشان می داد. مسیر پاکوب و مشخص . با اتمام دره ، به سمت راست تغییر مسیر دادیم و پاکوب موجود ادامه یافت و با یک دور زدن مناسب کم کم بر ارتفاعات منطقه قدم می گذاشتیم. اشکال و رخنمون های زیبا و جالبی در طی مسیر صعود مشاهده می شد. کوهنوردانی هم از جلفا در منطقه حضور داشتند و در حال بازگشت. ساعت حدود 12:00 بود که به قله رسیدیم و با تبریک به همدیگر ، صعودی زیبا در منطقه ای زیبا را قدرنهادیم. یک ساعتی در قله بودیم. خبری از زمستان نبود! و هوا بهاری. به پیشنهاد آقای عدالت دوست و با هماهنگی ایشان با غذاخوری در جلفا، آبگوشت ( دیزی عمو حسن ) برای نهار معین گردید. ساعت 13:15 بود که مسیر برگشت را پی گرفتیم و 14:30 به کنار خودروها رسیدیم.

به سمت جلفا حرکت کردیم و در آبگوشت پزی عموحسن ( نزدیک پمپ بنزین جلفا ) ، نهار صرف شد. دو نوع آبگوشت با هزینه 14 و 18 هزار تومان با ظرفیت حدود 15 نفر. ادامه برنامه اکوموزه گلفرج. با عبور از فلکه ورودی جلفا و حرکت به سمت تبریز، مسیر دست راست شما را به جاده خوی و ائواوغلی خواهد رساند. از این مسیر حدود 30 دقیقه برای رسیدن به سه راهی خوی زمان نیاز خواهید داشت که البته بهتر است در  روز  طی گردد. با حدود 15 کیلومتر طی مسیر به تابلوی روستا و اکوموزه گلفرج خواهید رسید. 8 کیلومتر راه آسفالته ی دیگر خواهید داشت. ساعت 16 بود که به اکوموزه گلفرج با مدیریت آقای ابدالی رسیدیم. اکوموزه ای زیبا که فراهم نمیشده است مگر با علاقمندی و پشتکار آقای ابدالی. اقامت در روستا نیز برای مهمانان امکان پذیر می باشد. نزدیک به یک ساعتی را در اکوموزه بودیم و با دعوت به چای کهلیک اوتی ( کاکوتی ) آقای ابدالی مواجه و چه چیزی بهتر از این. جایی باصفا در بخشی از فضای اکوموزه. دورهمی و صرف چای. برای اکوموزه ورودی خاصی در نظر گرفته نشده است و بازدیدکنندگان بر اساس نظر خود مبلغی را برای پیشبرد امورپرداخت می کنند. با خروج از اکوموزه ، برنامه امروز تمام شده بود. با خداحافظی از آقای عدالت دوست ، به سمت تبریز حرکت کردیم و ساعت 18:40 به تبریز رسیدیم.