اصلیبرنامه های اجرا شدهبرنامه های سال 1398

گزارش تور آبشار زیبای لاتون ، 15 آبان 98

گزارش تور مرتفع ترین آبشار ایران ، لاتون

سه شنبه  14 آبان ،حوالی ساعت 23:50 با دو دستگاه اتوبوس اسکانیا ، از تبریز به مقصد آستارا و آبشار لاتون حرکت کردیم و با توقف های کوتاه ، حدود ساعت 07:30 به محوطه پارکینگ آبشار لاتون رسیدیم. در محوطه پارکینگ تعدادی آلاچیق و سرویس بهداشتی برای مسافران در نظر گرفته شده است. صبحانه صرف و پیمایش مسیر، حدود ساعت 9  صبح چهارشنبه 15 آبان ، آغاز گردید. وضعیت جوی بسیار مناسبی بر منطقه حاکم بود. در بین مسیر می توانید از 3 استراحتگاه موجود که در فواصل حدود یک ساعت پیاده روی ، ایجاد شده اند بهره ببرید و نفسی تازه کنید. با توجه به وجود جاده خاکی ( البته نامناسب برای خودروهای سواری معمولی ) ، امکان استفاده از نیسان برای نصفی از مسیر پیمایش نیز وجود دارد.

در چند نقطه از مسیر ، باید از روی رودخانه عبور کرد که در مواقع بالا بودن سطح آب و یا سیلابی شدن رودخانه می تواند کمی شما را دچار مشکل نماید .

بعد از اتمام جاده خاکی و از مسیر سمت راست ، وارد مسیر باریک تری خواهید شد که شیب نسبتا زیادی دارد. با توجه به بارندگی روزهای قبل ، مسیر کمی لغزنده بود که با احتیاط طی شد . بعد از اتمام سربالایی اول ، به فضایی باز و زیبا بر فراز ارتفاعات جنگلهای منطقه می رسیم که می توان نمایی از آبشار زیبای لاتون را از دور دست ها مشاهده نمود. بسته به شرایط گروه ، از این نقطه تا آبشار ، حدود دو ساعت زمان نیاز می باشد. شیب نسبتا زیاد دیگری را نیز پیش رو داریم تا به کلبه و استراحتگاه عمو حسن در بالاترین نقطه از مسیر پیمایش مان برسیم. استراحتی کرده و با توجه به صرف نهار در کنار کلبه عمو حسن ، برخی از دوستان کوله هایشان را در کلبه قرار دادند. از اینجا تا آبشار ، حدود نیم ساعت مسیر سبک پیش رویمان می باشد. حدود ساعت 14 ظهر به آبشار لاتون ، مرتفع ترین آبشار ایران رسیدیم. عظمت ، زیبایی و ابهت این آبشار وصف ناپذیر می باشد.

در کنار آبشار نیز استراحتگاهی برای مسافران با امکانات مناسب ، ایجاد شده است. ساعتی را به نظاره آبشار زیبا سپری کرده و برای صرف نهار به کلبه عمو حسن بازگشتیم. حدود ساعت 16 مسیر برگشت ، پی گرفته شد. تعدادی از همنوردان ، پس از هماهنگ شدن ، در کنار کافه خشنود سوار نیسان شده و ادامه مسیر را با نیسان طی کردند و  بقیه نیز با پای پیاده خود را به کوته کومه و کنار پارکینگ آبشار رساندیم. نزدیک غروب به پای اتوبوس ها رسیدیم و پس از خرید ازگیل و توقف در آستارا ، حدود ساعت 1 بامداد به تبریز رسیدیم.

تور لیدر : امین جباری

کمک لیدرها : امیر بدر  و مهرداد فرج پور

از خانم ابراهیمی از کوهنوردان اردبیلی که لطف کردند و گروه رو در این سفر همراهی نموند کمال تشکر رو داریم.
از خانم ها اصغری ، آذرسا ، ابوالغتح زاده و پوربزرگ و آقایان امیر بدر ، روزبه فلکی ، صدرا پناهی ، هادی فهام ، دکتر تقی فدایی حقی ، حسام الدین نادرنیا و علی حسینی جهت ثبت تصاویر و خاطرات این سفر به یادماندنی متشکریم.
از آقایان فواد خجسته نیا و بهروز مشیرآبادی نیز جهت همکاری در اجرای هر چه بهتر این برنامه متشکریم.