برنامه های اجرا شدهبرنامه های سال 1395

گزارش سفر قشم و کیش ( ۱۶-۲۲ بهمن ۱۳۹۵ )

گزارش سفر به قشم و کیش

در این گزارش سعی بر ارائه تجربیات سفراز نکته نظرات مکانی ، زمانی و هزینه ای شده است و با توجه به فراوانی جاذبه های بازدید شده، اطلاعات مربوط به جاذبه های طبیعی بیان نشد، چرا که مطالعه گزارش را از حوصله خارج می نمود.

با بررسی های به عمل آمده پیرامون جزیره قشم و کیش، سفر خود را در ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ آغاز کردیم. با توجه به فرصت زمانی و بعد مسافت بین تبریز تا قشم، سفر هوایی انتخاب گردید؛ البته تبریز – بندرعباس. ( پروازی بین تبریز – قشم در تاریخ های مذکور یافت نشد ). با توجه به آزادسازی، قیمت بلیط هواپیماها روز به روز تغییر می کرد و مابین ۲۲۵ تا ۳۳۰ تومان در نوسان بود. پروازهای بین تبریز و بندرعباس روزهای شنبه و سه شنبه انجام می گردد که از تبریز حدود ساعت ۰۸:۰۰ و از بندرعباس حدود ساعت ۱۱:۰۰ می باشد. روز شنبه راس ساعت ۸:۳۰ تبریز را به مقصد بندرعباس ( هواپیمایی قشم ایر و فوکر ۱۰۰ ) و قشم ترک کردیم. مسیر هوایی حدود ۲ ساعت و نیم طول کشید. پس از تحویل بار در فرودگاه بندرعباس و کرایه تاکسی ( ۱۵ تومان )، خود را به اسکله شهید حقانی ( کشتی های مسافربری قشم ) رسانده و با دریافت بلیط ( دونوع بلیط معمولی و first class با قیمت ۱۳ و ۱۵ هزار تومان ) و سفر دریایی ۵۰ دقیقه ای، خود را به قشم رساندیم. لازم به ذکر است برای حمل خودرو به خاک جزیره باید از بندر” پل” اقدام نمود که با هزینه بسیار مناسبی این امکان فراهم شده است . ساعت حدود ۱۳:۳۰ بود. سمت چپ ورودی اسکله قشم کیوسکی برای راهنمایی مسافران و امور حمل ونقل آنان در نظر گرفته شده است. با هماهنگی به عمل آمده سوئیتی در کنار اسکله ( شبی ۷۰ ) اجاره شد. ( در ورودی اسکله شماره تماس هایی جهت اجاره منزل وجود دارد که برای اجاره ی بدون واسطه منزل با قیمت مناسب تر، مفید تر خواهد بود. )

جاذبه های قشم از قبل ردیابی و برنامه ریزی شده بود. برنامه بعد از ظهر، غار خوربس و دره ستاره ها. با مراجعه به اسکله و درخواست اتومبیل ( تاکسی های منطقه کلا مدل های تویوتا ( کرولا و هایلوکس دو کابین ) می باشند. ) برای این دو مکان نمودیم ولی متوجه شدیم که امکان بازدید از دره ستاره ها در روز شنبه وجود ندارد و اداره محترم گردشگری جزیره، دره را روزهای شنبه به روی گردشگران می بندد! برنامه تغییر داده شد. غار خوربس و بازار درگهان ( مناسب ترین بازار از نظر قیمت اجناس ). کرایه اتومبیل یا به صورت ساعتی ( ۲۰ تومان ) بوده یا دربست ( روزانه ۱۶۰-۲۵۰ ) طی می شود. غار خوربس در نزدیکی قشم با فاصله زمانی ۱۰ دقیقه بوده و زمان ۳۰ دقیقه برای بازدید کافی می باشد. برای رفتن به درگهان تاکسی های خطی نیز از اسکله و یا از میدان پاسداران قشم وجود دارد که نفری ۴ تومان کرایه این مسیر بوده با صرف زمانی در حدود ۲۰ دقیقه. دو طرف خیابان اصلی درگهان بازارهای مختلفی وجود دارد که بسته به اطلاعات خریدارن از اجناس، بین چند ساعت تا یک روز کامل رو می تونه زمان بر باشه. ساعت ۱۹:۳۰ با برگشت به قشم و صرف شام در فست فود سیحون ( از فست فود های مشهور قشم )، برای دیدن جزیره، بازار و پارک زیتون قشم بیرون زدیم. خیابان ولیعصر به عنوان خیابان اصلی شهر پر است از پاساژها و بازار های خرید متنوع که به نوعی در مرکز منطقه شهری قشم قرارگرفته و پارک ساحلی زیتون که در نوع خودش جالب بوده و فرصت کردید سری بهش بزنید. تاکسی های خطی در مسیر خیابان ولیعصر همیشه حضور دارند . در جلوی اکثر مراکز خرید پررفت و آمد نیز می تونید تاکسی ها رو ببینید که با کرایه ۵ تومان به کلیه نقاط داخلی قشم شما رو خواهند رسوند. با هماهنگی به عمل آمده با یکی از رانندگان تاکسی های جزیره ( سفید )، یکشنبه ادامه بازدید از جاذبه های قشم در نظر گرفته شد. ساعت ۰۷:۰۰ از قشم خارج شدیم و به سمت برکه خلف و دره ستاره ها حرکت کردیم. حدود ۲۰ دقیقه تا دره . ورودیه ماشین به ازای هر سرنشین ۲ تومان بود. نزدیک به یک ساعت برای بازدیدکامل این دره باید در نظر گرفته بشه.

مقصد بعدی جزیره ناز. زیبایی این جزیره با جزر و مد آب های نیلگون خلیج فارس دوچندان می گردد و به همین دلیل زمان مناسب رفتن به این جزیره حتما باید در نظر گرفته شود که با توجه به فصل و شرایط زمانی متفاوت می باشد. ۰۸:۳۰ بود که به کنار جزیره ناز رسیدیم و تماشای جزر دریا بسیار زیبا و در نوع خود جالب بود. با عقب روی دریا، اتومبیل نیز تا نزدیکی جزیره ناز پیش می رفت. نیم ساعتی را در کنار جزیره بودیم و زیبایی های دریا، صخره ها و جزیره و قدرت خالق را نظاره گر. چای صرف شد و مسیر ادامه یافت. حدود ساعت ۱۰:۰۰ آب کامل از این منطقه عقب روی می کند تا بعد از ظهر و وقوع مد ( بخشی از سریال پایتخت نیز در این منطقه اجرا شده بود) که دوباره نزدیک شدن به جزیره امکان پذیر نخواهد بود.

جزیره زیبای هنگام جاذبه منحصر به فرد دیگر قشم می باشد. نزدیک به ۳۰ دقیقه تا بندر شیب دراز داشتیم. ساعت حدود ۱۰:۰۰ به بندر رسیدیم. نفری ۱۵ تومان با قایق های ۱۴ نفره برای بازدید از جزیره هنگام در نظر گرفته شده است. دیدن دلفین ها در محل طبیعی زندگی خود ( نه در پارک و آکواریوم ) از منحصر به فردترین بخش های بازدید از جزیره است. قایق ها پس از طی مسافتی حدود ۱۵ دقیقه ای خود را به محل استقرار دلفین ها می رسانند و ۱۰ دقیقه ای را با موتورهای خاموش اجازه می دهند دلفین ها خودنمایی کرده و یکی از زیباترین صحنه های طبیعت  را جلوه دهند. دیدن خود جزیره هنگام، نمایشگاه های صنایع دستی بومیان جزیره و ماهیان آکواریومی جزیره در ادامه برنامه در نظر گرفته شده بود. زمانی در حدود یک ساعت و نیم برای بازدید از این زیبایی ها در نظر گرفته می شود.

سه جاذبه بیان شده در جاده جنوبی جزیره و در یک راستا قرار گرفته اند و فاصله قشم تا شیب دراز در حدود ۵۵ کیلومتر می باشد.

مقصد بعدی غار نمکی ( نمکدان ) می باشد که تقریبا در غربی ترین نقطه جزیره قرار گرفته است و فاصله ای در حدود ۱۲۰ کیلومتر از قشم دارد. با توجه به تاریک بودن غار حتما باید از چراغ های پرنور برای بازدید از غار بهره گرفت. حدود ۵ کیلومتر از مسیر، خاکی البته مناسب می باشد ( تابلوهای موجود در مسیر بسیار کم بوده و داشتن راننده آشنا به محل یا تجهیزات راهنما حس خواهد گردید. ). ساعت حدود ۱۲:۰۰ به غار رسیدیم. مسیر کوتاهی ( ۱۰ دقیقه ای ) برای بازدید وجود دارد و بعد از آن با توجه به کم شدن ارتفاع غار ( احتمال گیر کردن به دیواره ها حتی در حالت سینه خیز نیز دور از انتظار نیست ) تجهیزات کامل غارنوردی برای ادامه راه نیاز می باشد. طول این غار در حدود ۶۵۰۰ متر می باشد.

تنگه چاهکوه یکی دیگر از زیبایی های مطرح جزیره قشم می باشد که در روستای چاهوی شرقی قرار گرفته است. دره ای صخره ای و منحصر به فرد. امکان بازدید از دره برای خانواده ها فراهم می باشد و مسیر دسترسی آسانی دارد. البته در صورت اصرار ( برای کوهنوردان و صخره نوردان ) ادامه مسیر میسر می باشد ولی در نهایت صخره های تنگ، مرتفع و به هم تنیده شما را به انتهای مسیر خواهند رساند. تا ورودی تنگه حدود ۷۰۰ متر پیاده روی خواهید داشت و مدت زمانی نزدیک به چهل و پنج دقیقه تا بیش از یک ساعت و نیم باید برای بازدید از این تنگه در نظر گرفت.

زمان نهار شده بود. با هماهنگی ( با توجه به صرفه جویی در وقت و با راهنمایی راننده با صاحب رستوران هماهنگی لازم برای پخت یک غذای دریای صورت گرفت )  به عمل آمده با یک خانه رستوران در روستایی نزدیک به “بام قشم” نهار صرف شد. غذای دریای با مبلغ ۳۵ تومان.

مسیر بعدی “بام قشم” که مرتفع ترین منطقه جزیره می باشد. با حدود ۱۰ دقیقه کوه پیمایی به فضایی مسطح و گسترده رسیدیم که می توان کل جزیره را از آنجا مشاهده نمود. جنگل های حرا، کوه ها، خلیج فارس و … . ساعت حدود ۱۶:۰۰ بود و باید خود را به جنگل های حرا می رساندیم. جنگل های حرا یا مانگرو در زمان مد ( بالا آمدن آب دریا) زیبایی خود را بیش از  پیش جلوه می نمایند و به همین دلیل این جنگل ها را در زمان خاصی باید دید که قبل از غروب آفتاب در این برهه از زمان مناسب ترین زمان بود. درختان شناور در آب با پس زمینه غروب، زیبایی بی نظیری را به منطقه بخشیده بود. قایق ها دربستی با هزینه ۷۰ تومان برای بازدید گردشگران در نظر گرفته شده است که می توانید با خانواده و گروه های دیگر مراجعه کننده ( تا ۱۰ نفر ) به منطقه برای تقسیم هزینه قایق هماهنگ شوید. در بندر شیب دراز و حرا امکانات مناسبی برای مسافران ایجاد شده است.

روستای لافت و چاه های تلا نیز آخرین جاذبه ای بود که شب هنگام به آنجا رسیدیم و با بازدیدی کوتاه به قشم و محل اقامت خود بازگشتیم.

گشت داخل قشم نیز برای شب در نظر گرفته شده بود و با خوردن نان محلی تموشه سفر قشم را به اتمام رساندیم.

صبح سه شنبه ساعت ۰۷:۰۰ با تحویل منزل، قشم را به مقصد کیش ترک کردیم. اسکله های چارک، لنگه و آفتاب مسافران را به کیش می رسانند. البته با توجه به کم بودن مسافر در این زمان، بندر چارک مناسب دیده شد و باید خود را به چارک می رساندیم. با حدود نیم ساعت انتظار در اسکله قشم و پرشدن کشتی، به بندرعباس رفتیم. از اسکله حقانی خود را به سه راهی جهان بار رساندیم و با سوار شدن به سواری های چارک (حدود ۳ ساعت و با هزینه نفری ۳۰ تومان) خود را به بندر رساندیم. ساعت ۱۳:۰۰ بندر چارک. در این بندر بلیط کشتی تهیه شد. زمان حرکت ۱۳:۳۰ ( به موقع رسیده بودیم و در صورت تاخیر باید سه ساعتی را منتظر کشتی بعدی می ماندیم). ۲۲ تومان بلیط کشتی ( لازم به ذکر است که در کلیه سفرهای دریایی کارت شناسایی برای صدور بلیط اخذ می گردد. ). یک ساعت و نیم از چارک به کیش زمان نیاز است. رسیدن به کیش از بندر آفتاب نیز امکان پذیر است ولی در زمان هایی که مسافر کم باشد زیاد معطل خواهید شد.

کیش

ساعت ۱۵:۱۵ وارد جزیره کیش شدیم. تاکسی های زرد و سفید فراوانی در خروجی اسکله در حال رفت و آمد بودند. اقامت هماهنگ شده در منطقه صدف، آپارتمان یک خوابه ۱۵۰ شبی از طریق یک آشنا. کلیه امکانات مورد نیاز یک اقامت راحت در این خانه ها دیده می شود.پس از صرف نهار و استراحتی کوتاه برای دیدن جزیره زدیم بیرون. مواردی که بیش تر به چشم می خورد ( به غیر از مراکز تجاری زیبا ) خیابان های تمیز، بدون سرعت گیر ، بدون چراغ راهنما و پلیس سرچهارراه و رعایت قوانین از جانب همه. مسیری ایمن نیز برای دوچرخه سواری ایجاد شده است که می توانید دور جزیره را با دوچرخه طی کنید( کمتر کسی این کار رو انجام میده!). جزیره به شکل بیضی می باشد که می توان ابعادی در حدود ۱۸ در ۸  کیلومتر( مساحتی در حدود ۹۰ کیلومتر مربع( بیضی)) برای آن در نظر گرفت. با توجه به اینکه کیش به عنوان یکی از مقاصد تفریحی و سرگرمی مهم ایران به شمار می رود پس به دنبال تهیه بلیط این تفریحات بودیم. از طریق یکی از دوستان خانوادگی به یکی از شرکت های متولی این امر ( شرکت رنگارنگ ) رفتیم و با توضیحات و تخفیفات مناسبی که از طرف مشاوران این شرکت ارائه گردید مبلغ ۳۵۰ هزار تومان برای تفریحات پرداخت کردیم.                

قلعه وحشت هتل ارم هزینه ۱۵ تومان ( جالب و ترسناک! که با ظلمات مطلق به نوعی شب اول قبر را تداعی می کند با صحنه های خاص خود…!). هزینه دریافت فایل عکس های گرفته شده ۳۵ تومان.

شاتل ۳۰ تومان ( سوار شدن روی یک حجم بادی که دارای دست گیره هایی برای حفظ تعادل بوده که توسط یک قایق تندرو کشیده شده و امواج آب و حرکات این حجم بادی سبک هیجان برانگیز خواهد بود. ) . هزینه دریافت فایل عکس ها ۲۵ تومان.    

غواصی ۶۵ تومان ( برگزاری کلاس آموزشی، بستن کمربند هم وزن با شخص، به کول انداختن تجهیزات و کپسول های اکسیژن ( حدود ۴۰ کیلو) و زدن داخل آب، نفس کشیدن در داخل آب با این تجهیزات کمی ترسناک بود ولی تونستیم. ) یکی از زیباترین بخش ها و تجربه ای تازه و بی بدیل) . هزینه عکسها و فیلم ۴۰ تومان.

جت اسکی ۵۰ تومان برای یک ربع ( قابلیت سوار شدن ۲ نفر، وسیله ای بسیار تیز که باید افسارش را در دست گرفت وگرنه می تواند به راحتی از کنترل خارج شود و جالب ). عکس ۳۰ تومان.

پاراسل ۴۰ تومان ( پرواز بر فراز خلیج همیشه فارس به صورت کنترل شده با هیجانی وصف ناپذیر ) عکس ۲۵ تومان.

تور جزیره رایگان

جنگ شب خند شاندیز صفدری ۳۵ تومان و ورودی سافاری کیش ۱۰ تومان.

برای چهارتا تفریح آبی بسته به شلوغی یا خلوتی کلوپ آبی یک روز رو باید زمان در نظر بگیرید.

جنگ شب خند ساعت ۲۴:۰۰ تا ۰۴:۰۰ بامداد

دوستان عزیز اطلاعات دیگه ای لازم داشتند و یا نیاز به اطلاعاتی برای هماهنگی اجاره منزل یا هتل نیاز داشتند در خدمتشون هستیم.

‫۷ دیدگاه ها

  1. مرسی از سایت خوبتون مطالب مفیدی دارین من عاشق کیش هستم خیلی امکانات عالی و تفریحی داره خانه های قشنگ و بی نظیری هم دارن ولی بعضی از قیمتای کالاهاش گرونه پارسال هم با تور <a لحظه آخر رفتم کیش خیلی خوب بود

  2. درود دوست عزیز
    اطلاعاتی که ارائه کردید بسیار مفید و آموزنده بود.به نظر من ایران خیلی قشنگتر از کشورای دیگست.من چند ماه پیش گرفتم و رفتم باکو.واقعا در مقابل ایران چیزی واسه گفتن نداشتن.

  3. کیش برای سفر خوبه، خیلی شیک و تر تمیزه ولی پیشنهاد میکنم یک تهیه کنید و یک سفر به این جزیره زیبا برید تا تفاوت را متوجه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا