برنامه های اجرا شدهبرنامه های سال 1395

آبشار سوله دوکل – ارومیه – آذربایجان غربی

برنامه جمعه ۲۴ اردیبهشت – آبشار سوله دوکل – ارومیه – آذربایجان غربی

با کسب اطلاعات لازم برای این سفر از همکاران و دوستان ارومیه ای، این هفته به سمت آذربایجان غربی حرکت نمودیم. ساعت ۷:۰۰ تبریز را به مقصد ارومیه با ۱۱ نفر از اعضا ترک نمودیم. ساعت ۸:۳۰ برای صرف صبحانه در کنار کشتی به گل نشسته ( که البته خدا رو شکر امسال با بارش های مناسب قسمت اعضم این کشتی داخل آب فرورفته بود ) توقف کردیم و با نظر دوستان بساط صبحانه روی عرشه کشتی پهن شد. با گرفتن عکس از دریاچه ارومیه و پل آهنی روی دریاچه مسیر را ادامه دادیم. وارد کمربندی اشنویه شدیم و از طریق بزرگراه خاتم الانبیا و خیابان والفجر با توقفی کوتاه در پارک شهر ارومیه وارد جاده بند شدیم. مسیر های پرپیچ و خم بند از کنار غذاخوری های متعدد و سد زیبای شهرچای ارومیه یکی پس از دیگری سپری می شد تا این که به سه راهی سیلوانا رسیدیم. جاده سمت راست به طرف شهر سیلوانا که بنابه گفته ها خالص ترین اکسیژن جهان را داراست منتهی می شد که در برنامه ریزی سفر امروز در مسیر برگشت قرار داشت. مسیر سمت چپ را که به سمت روستاهای هاشم آباد، دیزج مرگور و زیوه بود در پیش گرفتیم . جاده ای صاف با آسفالت مناسب و منطقه ای زیبا و سرسبز جلوی چشمان ما قرار داشت. با سوال از محلی ها پس از سپری کردن زیوه سمت راست تابلوی آبشار سوله دوکل و روستایی به همین نام مشاهده شد. از این به بعد زیبایی های مسیر قابل ذکر نمی باشد. همه جا آب و سرسبزی و زیبایی و جاده آسفالت پرپیچ و خم. از روستای سوله دوکل عبور کرده و به یک جاده خاکی نسبتا مناسب رسیدیم. حدود ۱۰۰ متری این جاده یک دوراهی وجود دارد که مسیر سمت چپ که تابلویی نیز در آن نصب شده است به پارکینگ خاکی آبشار شما را خواهد رساند ( ۲۰۰ متر مسیر خاکی ). ساعت ۱۱:۳۰ به مقصد رسیدیم.  وقتی از اتومبیل پیاده شدیم باریکه ای از آب را در آن طرف دره مشاهده کردیم که از کوه به سمت پایین جریان داشت. ولی با کمی حرکت به سمت دره و دست راست با آبشاری خروشان و حجم آب بسیار زیادی روبرو شدیم که واژه سوله دوکل را در ذهن ما معنی کرد؛ سوله در زبان کردی یعنی آب و دوکل یعنی دود ( حجم و شدت آب به قدری است که در مسیر ریزش قطرات آب به صورت دود در محیط پخش می شوند. ). از بالای آبشار تا حدی می توان عضمت آن را مشاهده کرد ولی برای دیدن تمام آبشار باید کمی سختی می کشیدیم. با بررسی انجام شده توسط دوستان و سرپرستان برنامه مسیر نسبتا مناسبی برای انتقال گروه به نزدیکی آبشار به دست آمد. آبشاری با ارتفاع حدود ۴۰ متر و عرض آبرو حدود ۱۰ متر و با حجمی کم نظیر از آب جاری. پس از استراحتی کوتاه و ثبت زیبایی های منطقه با دوربین عکاسی، برای صرف نهار به کنار روستا که برکه آبی به طور طبیعی درست شده بود برگشتیم و نهار در کنار این برکه زیبا صرف گردید. ساعت ۱۵:۰۰ منطقه زیبای سوله دوکل را به سمت مقصدی دیگر یعنی سیلوانا ترک نمودیم. تصاویر آبشار هنوز در جلوی چشمانمان بود و زیبایی های منطقه. ساعت ۱۶:۳۰ پس از توقفی کوتاه در مسیر به سیلوانا و کنار سد شهر چای رسیدیم. با صرف چای و استراحتی ۳۰ دقیقه ای سیلوانا را ترک کردیم و به سمت تبریز حرکت نمودیم.

‫۲ دیدگاه ها

1. ابشار سوله دوکل که در کوه بز سینا قرار دارد این نامها نامهی ترکی هستندکه تحریف شده اندبز سینا تحریف شدهئ بوز سینه که به معنی سینه یا دامنه یخی هست وبخاطر سرما وخنکای محل این نام رادارد ،وسوله دوکل یا سو توکلن ،به معنای جایی هست که اب میریزد،ولی وقتی منطقه در حدود۱۰۰سال پیش توسط کردها وارامنه اشغال شدکردها شروع به تحریف اسامی وکردی سازی انها کردند