برنامه های اجرا شدهبرنامه های سال 1395

برنامه جمعه ۲۱ آبان – آبشار لاتون، آستارا، لوندویل

گزارش برنامه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ – آبشار لاتون ، آستارا

با لطف الهی، برنامه ریزی های لازم برای بازدید یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران یعنی آبشار لاتون صورت پذیرفت. آبشار لاتون در ۲۵ کیلومتری آستارا و شهر لوندویل واقع شده است. با برنامه ریزی انجام شده با حضور ۱۰ تن از دوستان و همنوردان عزیز، ساعت ۲۳:۰۰ پنجشنبه تبریز رو ترک کردیم. حدود ساعت ۳:۳۰ بامداد جمعه به آستارا رسیدیم و با توجه به زمان بندی برنامه و برای داشتن استراحتی کوتاه، در امامزاده ابراهیم و قاسم (ع) که در کیلومتر ۱۰ جاده آستارا – انزلی قرار گرفته است توقف کردیم. با هماهنگی متصدی امامزاده، اتاقی در اختیارمان قرار داده شد. امکانات مناسبی برای اقامت در این مکان تدارک دیده شده است. با اذان صبح از خواب بیدار شدیم و پس از خواندن نماز صبح، ساعت ۵:۵۰ امامزاده رو به سمت لوندویل ترک کردیم. جاده آبشار لاتون در ورودی لوندویل به سمت راست می باشد. نان بربری تازه در مسیر برای صبحانه گرفته شد. حدود ۱۵ دقیقه تا پارکینگ آبشار. با توقف در پارکینگ و صرف صبحانه در یکی از آلاچیق ها، ساعت ۷:۳۰ پس از گرم کردن و نرمش چند دقیقه ای ، حرکت آغاز شد. شرایط جوی منطقه عالی و آفتابی بود و پاییز هزاررنگ نیز زیبایی منطقه را صدچندان کرده بود.زیبایی های مسیر قابل وصف نیست و موجب کندشدن حرکت به واسطه عکاسی شده بود. مسیر با توقف های کوتاه طی می شد. آفتاب از پشت کوه ها کم کم نمایان می شد و بر زیبایی های مسیر اضافه می شد. ساعت ۹:۳۰ بعد از دوبار عبور از عرض رودخانه ، به اولین کلبه و چشمه رسیدیم. استراحتی شد و میوه ای صرف و حرکت ادامه یافت. کلبه دوم با فاصله نیم ساعت از کلبه اول می باشد که چشمه و امکانات نسبی در این کلبه نیز برای طبیعت دوستان فراهم شده است. بطری های آب پر شد. هوا کمی گرمتر شده بود و مسیر های سربالایی پیش رو. حدود ۲ کیلومتر از مسیر شیب نسبتا تندی دارد و بر فراز یکی از تپه ها، آبشار لاتون و قله اسپیناس تمام رخ، خودنمایی می کنند. دفعات توقف کمی بیشتر شده بود تا اینکه حدود ساعت ۱۲ به آخر سربالایی ( کلبه های آخر ) رسیدیم. در این منطقه سرویس بهداشتی، کلبه اقامتی و امکانات اولیه اقامت وجود دارد و منظره ای زیبا از مناطق اطراف در جلوی دیدگان شما به تصویر کشیده خواهد شد. از این پس،حدود ۳۰ دقیقه مسیر سبک تا آبشار لاتون خواهید داشت با چشمه ای در مسیر. حدود ساعت ۱۲:۴۰ به آبشار زیبای لاتون رسیدیم. حجم آب آبشار مناسب بود و با ابهت. گروهی از صخره نوردان حرفه ای، از بالای آبشار ۱۰۰ متری لاتون در حال فرود بودند که تشویق حاضرین رو برانگیخته بودند. ۳۰ دقیقه ای نظاره گر آبشار و زیبایی خلقت. با توجه به زمان بندی برنامه، ساعت ۱۳:۲۰ آبشار را با تمام زیبایی هایش ترک نمودیم و مسیر برگشت پی گرفته شد. در کلبه دوم مسیر برای نهار توقف کردیم. ساعت ۱۵:۰۰٫ سیب زمینی و تخم مرغ. با کمک دوستان آتشی برپاشد و نهار برای گرم شدن آماده سازی گردید. چای کهنه جوش تازه دم کلبه کمی از خستگی مسیر را زدود و فرصتی برای گرم شدن ( نه زیاد ) نهار. با اتمام نهار در ساعت ۱۶:۰۰ و با بررسش شرایط گروه و زمان غروب آفتاب، تصمیم بر طی مسیر با پاترول نیسان شد. نیسان ها برای حمل ازگیل روستاییان و مردم بومی خود را تا کلبه دوم رسانده بودند ( ادامه مسیر کمی نامناسب شده بود ). زیبایی های آبشار هنوز در ذهن مان بود تا اینکه ۱۶:۳۰سوار بر نیسان شدیم. هیجان این ادامه مسیر، عبور از رودخانه، جاده های گل آلود با شیب های بالا و پایین ، بیش از تصور بود. ساعت ۱۷:۰۰ به پارکینگ رسیدیم. آقای بشارتی ( راننده ون ) کمی نگران شده بود از دیرکرد ما ولی با توجه به عدم خط دهی تلفن همراه، دسترسی وجود نداشت. ساعت ۱۷:۳۰ از پارکینگ خارج شدیم و خاطرات سفر در ذهن تداعی. آفتاب غروب و هوا تاریک شده بود. توضیحاتی چند در مورد شهرهای لوندویل و آستارا ( وجه تسمیه، پیدایش و … ) در اختیار دوستان قرارداده شد. طبق برنامه شام در رستوران قربان اردبیل در نظر گرفته شده بود که به پیشنهاد یکی از همکاران اردبیلیم بود. از جاده کمربندی اردبیل با ورود به بلوار کشاورزی و سپس در بدو ورود به خیابان سعدی و در سمت چپ خیابان این رستوران پررفت آمد را خواهید دید. غذاهی متنوع و با کیفیت و با قیمت مناسب. به پیشنهاد یکی از دوستان کاسه کباب کوبیده با روغن حیوانی ، جگر و … با نان لواش تنوری داغ و دوغ سفارش داده شد. شام صرف و ساعت ۲۰:۳۰ حرکت به تبریز. حدود ساعت ۱۱:۳۰ به تبریز رسیدیم.

خدای منان را شاکریم که کلیه دوستان در سلامت کامل و با خاطرات خوشی از این سفر به خانه و کاشانه خودشون رسیدن.

از کلیه دوستان عزیز که نهایت همکاری رو برای اجرای برنامه به عمل آوردن کمال تشکر رو دارم.