برنامه های اجرا شدهبرنامه های سال 1396

جمعه 9 تیر – ارسباران، آستامال

گزارش برنامه جمعه 9 تیر  آستامال

با یاری خداوند متعال، به همراه 14 تن از دوستان، صبح ساعت 06:00 و پس از سوارکردن دوستان از مسیرهای مشخص شده، تبریز را به مقصد ورزقان و روستای آستامال ترک کردیم. نان از ورزقان تهیه شد و پس از خروج از شهر و در کنار سد ورزقان صبحانه صرف گردید. امکانات محدودی در کنار سد برای رفاه حال بازدیدکنندگان ایجاد شده است. ساعت حدود 08:30 بود که مسیر آستامال پس از صرف صبحانه پی گرفته شد. مسیرهای پرپیچ و خم، خطرناک و در عین حال زیبا چشمان هر مسافری را متحیر می کند. دره های عمیق و کوه های مرتفع . جوشین قلعه را نیز می توانید در سمت چپ جاده از دور ناظر باشید. ساعت حدود 09:45 بود که به روستای آستامال در میان کوه ها و دره ها رسیدیم. جاده تا روستا آسفالت می باشد و با هر وسیله ی نقلیه ( اتوبوس مناسب نمی باشد .) می توانید خود را به آستامال برسانید. با توجه به برنامه ریزی انجام شده، مسیر خاکی از روستا تا امام زاده سید جبرئیل ( حدود 7 کیلومتر ) با ماشین طی شد. این مسیر خاکی نیز به صورت مناسبی تسطیح شده بود و مشکل چندانی برای طی مسیر ( به غیر از یکی دو جا ) ایجاد نشد، فقط در بعضی قسمت ها عبور دو ماشین از کنار هم مشکل ساز خواهد بود. ساختمان امام زاده از پایین دیده می شد. ساعت 10:30 . قبل از پیچ آخر و کنار دره ، شروع حرکت طبیعت گردی خود را آغاز کردیم. مسیر پاکوب مشخص و با شیب ملایمی مشاهده می شد و پس از طی مسافتی حدود 3 کیلومتری و گذر از منطقه چوهامار، خود را بر بلندای آسمان و جنگل خواهی یافت. مناظری بدیع، زیبا و بی بدیل از جنگلهای زیبای ارسباران. استراحتی کوتاه داشتیم. ساعت 11:30 شده بود. با بررسی مسافت مانده تا قاضی بولاغی و زمان، تصمیم گرفته شد مسیر پاکوب سمت چپ ( در خلاف جهت مسیر اصلی ) تا مسافتی طی شود.پس از حدود نیم ساعت حرکت در این مسیر به نقطه ای خواهی رسید که زیبایی دیگری از منطقه ( صخره و دره و جنگل ) را از ارتفاعی بالاتر ممی توان به نظاره نشست. از بالادست قشلاق و اشتبین و … در تصور وارد می شوند. ساعت 12:20 به سمت مسیر اصلی و قاضی بولاغی برگشتیم. مسیر پاکوب با شیب ملایم منفی و مثبت و از دل درختان و مراتع و ییلاقات منطقه، شما را به قاضی بولاقی خواهد رساند. آبی سرد و گوارا در منطقه ای رویایی . 13:30 . ساعت 15:30 برای برگشت انتخاب گردید. نهار و استراحت در زمینی مسطح زیر آفتاب و یا جایی شیب دار و سایه، انتخاب با خودتان است. چای با آب چشمه و نظاره ی زیبایی آفریدگار … . کم کم زمان تمام می شد و باید دل از این زیبایی می کندیم. مسیر برگشت، مسیر دیگری انتخاب شده بود. از سمت چپ مسیر ورودی به قاضی بولاقی، مسیر پاکوب دیگری را مشاهده خواهید کرد که با شیب کمی بیشتر، شما را از منطقه دور خواهد کرد. این مسیر پاکوب تا خود امامزاده مشخص و قابل پیمایش می باشد. ابتدای مسیر با شیب نسبتا تندی مواجه خواهید شد ولی زیاد طول نمی کشد که برفراز ارتفاعات منطقه، خستگی تان به در خواهد شد و چشم ها و ذهنتان با تصاویر مشاهده شده به چالش کشیده خواهد شد. مسیر ادامه یافت. 17:20 به امام زاده رسیدیم و مینی بوس منتظر ما. در امام زاده امکانات نسبتا مناسبی برای زائران ایجاد شده است. چند اتاق برای اقامت، سرویس بهداشتی و محل شستشوی ظروف و برداشت آب . پس از زیارت امام زاده سید جبرئیل (ع) ، 17:45 سوار بر مینی بوس از منطقه خارج شدیم و با ترافیک جاده اهر در ورودی تبریز، حدود ساعت 21:40 وارد تبریز شدیم.

خدای منان را شاکریم که در کنار دوستان عزیز روز خوبی را سپری کردیم و از زندگی لذت بردیم.