برنامه های اجرا شدهبرنامه های سال 1396

تعداد شرکت کنندگان : ۶ نفر
نوع برنامه : کوهپیمایی
درجه سختی : نیمه سنگین
با هماهنگی های به عمل آمده، با دو دستگاه سواری، تبریز را حدود ساعت ۷:۰۰ صبح ترک کردیم. تا محل شروع صعود حدود یک ساعت و ربع راه داشتیم. توقف کوتاهی در ورودی شهر ایلخچی داشتیم و پس از تهیه نان تازه برای صبحانه، به مسیر خود ادامه دادیم. پارک ورودی آذرشهر برای صبحانه در نظر گرفته شد؛ این پارک فضای مناسبی را در اختیار مسافران قرار داده است و کوهنوردان زیادی نیز در چند گروه یکی پس از دیگری برای صرف صبحانه وارد پارک می شدند. ساعت ۹:۰۰ ،پس از صرف صبحانه به سمت بادام یار ( قدمگاه ) که منطقه شروع صعود به قبله داغی بود حرکت کردیم. دسترسی به این روستا از کلیه ورودی های آذرشهر امکان پذیر است. مسیری که ما انتخاب کردیم به نوعی ورودی سوم آذرشهر بود که از طریق یک روگذر ما را به ابتدای جاده خراجو – بادامیار می رساند. یک پمپ بنزین هم در این جاده وجود دارد. از ابتدای جاده خراجو تا منطقه مورد نظر، ۲۰ دقیقه ای زمان نیاز است( البته با توجه به شیب مسیر، با مینی بوس احتمالا در حدود ۴۰ دقیقه ای طول بکشد.). شکوفه های درختان و سرسبزی منطقه زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده بود. پس از عبور از خراجو و گذر از بادامیار و پس از منطقه گردشگری قبرستان و معبد صخره ای قدمگاه، در کنار جاده ماشین ها را پارک کردیم و پس از بررسی وسایل مورد نیاز، حدود ساعت ۹:۳۰ ، صعود به قبله داغی آغاز شد. ارتفاع در پایین ترین نقطه آغاز حرکت حدود ۱۹۵۰ متر می باشد. با بررسی به عمل آمده، جبهه شمالی برای صعود و جبهه شرقی برای فرود انتخاب گردید. پس از عبور از مسیل کنار جاده، وارد مسیر باغات روستا می شویم. دره ی زیبایی نیز تا بخشی از مسیر ما را همراهی نمود. درختان گردو در این منطقه ، هنوز از حال و هوای زمستان درنیامده بودند. پس از یک ربع حرکت، به یک دوراهی رسیدیم که مسیر سمت راست به جبهه شمالی ما را می رساند. دره را پشت سر گذاشتیم. مسیر صعود و یال قبله داغی، تقریبا مشخص شده بود. شیب مسیر کم کم زیاد می شد و قله با تمام زیبایی و شکوه خودنمایی می کرد. شرایط جوی امسال، به برف ها اجازه داده بود در قسمت هایی از کوه بمانند و به عکس های گرفته شده توسط کوهنوردان، زیبایی خاصی ببخشند. حدود ساعت ۱۰:۴۰ به ابتدای مسیر صخره ای رسیدیم. مسیری با شیب زیاد و نسبتا خطرناک. حدود ۳۰ دقیقه ای عبور از این بخش طول کشید. پس از عبور از این بخش گویا دیگر به قله رسیده ای. شیب مسیر کمتر شده و دیگر از مسیرهای صخره ای خبری نیست. کمی بیشتر از ۳۰ دقیقه، مسیر باقیمانده تا قله طی شد و با یاری خداوند متعال، همه همنوردان ساعت ۱۱:۴۵ موفق به فتح قله  ۲۵۰۰ متری قبله داغی شدند و خوشحال از این صعود به نظاره ی زیبایی های خالق پرداختند. چای و تغذیه ای صرف شد و ساعت ۱۲:۳۰ مسیر فرود از جبهه شرقی آغاز گردید. این مسیر با توجه به وضعیت تابش آفتاب، برای صعود در زمستان مورد استفاده قرار می گیرد و صخره های این مسیر زیبایی خاصی به آن داده است. مسیری از داخل صخره ها انتخاب و از طریق آن خود را به پایین دست قله رساندیم و از پایین نظاره گر صخره هایی شدیم که دقایقی قبل از آنها فرود می آمدیم. بسیار زیبا و با شکوه. از دور منطقه ای با برف زیاد دیده می شد. مسیر حرکت خود را به آن سمت کشاندیم تا چند عکس با آخرین برف های این منطقه گرفته باشیم. مسیر برگشت از کنار دره مشخص بود. در کنار چشمه و چمنزار برای نهار توقف کردیم؛ ساعت ۱۴:۱۵ . گروهی از هیئت کوهنوردی آذرشهر برای گذراندن بخش عملی دوره کارآموزی کوهپیمایی نیز در این منطقه حضور داشتند که مربی گروه آقای زارع، مدیر باشگاه بودند. نهار دور هم صرف شد و پس از کمی استراحت ساعت ۱۵:۳۰ مسیر برگشت پی گرفته شد. مسیر زیادی نمانده بود و ساعت ۱۶:۰۰ کنار ماشین ها رسیدیم و خدای بزرگ را شکر کردیم که امکان چنین صعود زیبایی را در سلامتی کامل به ما عطا کرد.
حسن ختام برنامه بازدید از قبرستان دوره ایلخانی و معبد صخره ای ۱۲۰۰۰ ساله قدمگاه ( زیبا و منحصر به فرد ) بود. ورودیه  ۲۰۰۰ تومان می باشد که امکانات محدودی نیز توسط بخش خصوصی در این منطقه ایجاد شده است. زیبایی بهار و شکوفه های درختان اجازه گذر سریع از جاده را نمی داد و توقف کوتاهی در کنار یکی از باغات منطقه داشته و سپس به تبریز بازگشتیم.
با تشکر از کلیه عزیزان که ما را در این برنامه همراهی نمودند و همکاری باشگاه کوهنوردی علم تبریز