جاذبه های آذربایجانجاذبه های فرهنگی ، تاریخی و ...

معبد صخره ای قدمگاه آذرشهر

غار قدمگاه آذربایجان، تبریز، آذرشهر

این معبد یکی از تاریخی ترین معابد آذربایجان می باشد و در زمان های مختلف کاربری های مختلفی داشته است. از پناهگاه، معبد مهرپرستی و آتشکده در دوره ساسانی تا تکیه گاه درویشان و عارفان و در نهایت ، مسجد ( با ایجاد نقشی روبه قبله در داخل قدمگاه ) در دوره ایلخانیان. در سال 1347 شمسی، باستان شناسان آلمانی در بازدیدی که از این منطقه داشته اند، قدمت این مجموعه را 5000 سال تخمین زدند . استاد دانشگاه تبریز، دکتر نواب، نیز با بررسی و مطالعاتی که پیرامون این مکان داشته اند، قدمت آنرا تا 12000 سال تخمین زده اند. مجموعه معبد و قبرستان قدیمی در سال 1347 شمسی به شماره 779 ثبت ملی گردیده است.

قدمگاه در زبان اوستایی به معنی نیمکره صیقل یافته می باشد که به غلط به عناوین دیگری ( توسط اعراب ) تعبیر می شده است.

آثار و نشانه های متعددی از ادوار مختلف تاریخی ( اشکانیان، ساسانیان و ایلخانان ) در معبد قدمگاه دیده می شود و اهمیت این فضا را در آن دوران، به خوبی نشان می دهد.

با توجه به عدم حفاظت مناسب در سال های دور ( حدود 45 سال پیش ) ، اشیا و سنگ های قیمتی بسیاری از این مکان به سرقت رفته است که سنگ یشمی شفابخش ( معتقد بودند که در بهبود دردهای رماتیسمی، اعصاب و روان موثر بوده است. ) و شمش های طلا ( 8 شمش که از سقف معبد آویزان بوده و با انعکاس نور خورشید و ماه در روز و شب، روشنایی داخل معبد را تامین می کرده. ) از آثار به سرقت رفته می باشند.

سنگ یشمی در موزه لندن و به نام سنگ آذرشهر وجود دارد و شمش های طلا نیز توسط روس ها و در زمان جنگ روس و ایران به یغما برده شده است.

قطر داخلی نیمکره بیضی گون معبد، 14 متر و ارتفاع 13 متر می باشد که توسط خواجه علی بادامیاری و در دوره ایلخانی به شکل کنونی درآمده است. با توجه با شکل بنا، شدت صوت در سراسر معبد یکسان قابل شنیدن خواهد بود.

قبرستانی قدیمی نیز در 200 متری معبد وجود دارد که با کوشش آقای سعید رحیمی مقدم، تعدادی از سنگ قبرها جمع آوری و در محل اصلی خود جانشانی شده است.

موافقت های اصولی برای تجهیز و ایجاد امکانات اقامتی در مجموعه صورت گرفته است و امید است این مجموعه ، بیش از پیش به ایران و جهان معرفی گردد.

لازم است از تلاش های بسیار آقای سعید رحیمی مقدم، در مسیر پرفراز و نشیب حفاظت و معرفی این مجموعه در آذربایجان، قدردانی و تشکر به عمل آوریم.

به امید روزهای اعتلای گردشگری در ایران و آذربایجان

کانال تلگرامی مجموعه قدمگاه

https://t.me/Qadamgah_Temple1

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا