برنامه های اجرا شدهبرنامه های سال 1396

برنامه جمعه 13 بهمن 1396 – مراغه

گزارش برنامه مراغه

طبق برنامه ساعت ۷:۱۵ دقیقه سفر خود را به سمت شهر تاریخی مراغه آغاز کردیم.
وضعیت راهها بسیار مناسب بود و علی رغم زمستان بودن بارش ها قطع بود
ساعت ۹:۳۰به مراغه رسیدیم و پس از صرف صبحانه و هماهنگی با «اندیشکده گردشگری تبریز » به سمت معبد مهر واقع در روستای ورجوی حرکت کردیم
ساعت ۱۰:۱۵ به معبد رسیدیم و آقایان نورانی و نقاشی به توضیحاتی از معبد پرداختند. بازدید شروع شد و دوستان و شرکت کنندگان در برنامه به بررسی بیشتر معبد بر طبق آثار و معماری های مشهود پرداختند.
ساعت ۱۱:۳۰ معبد را به مقصد چشمه ساری سو ترک کردیم و به دلیل نزدیک بودن چشمه، ۱۱:۵۰ دقیقه به چشمه رسیدیم
توضیح آنکه این نوع چشمه ها به دلیل دارا بودن درصد بالایی از مواد معدنی قابل شرب نیستند. چشمه دارای آب اسیدی بود و از دل زمین میجوشید
و به دلیل برخورد آب اسیدی چشمه با آهک های اطراف چشمه ، گازدی اکسید کربن تولید میشد که منظره ی بسیار زیبایی به محل داده بود.
بعد از توقف کوتاهی که در چشمه داشتیم برای ادامه بازدید به سمت گنید سرخ و ساعت آفتابی حرکت کردیم.
ساعت ۱۲:۴۰به گنبد سرخ رسیدیم ، گنبد دارای محوطه ی زیبایی از درختان شمشک و کاج و افرا بود، همچنین به دلیل مساعدو گرم بودن زمین، محوطه سرسبز بود. پس از بازدیداز عمارت و فضای داخل گنبد
به سمت موزه ایلخانی حرکت کردیم
موزه ای با قدمت طولانی و دارای پیشینه ای کهن که مربوط به دوران پایتختی مراغه می باشد. سکه ها و ظروف مفرغی با اشکال جذاب و زیبا که نشان دهنده نبوغ مردمان این سرزمین در آن زمان بوده است.
طی بازدید ،از متخصص موزه اطلاعاتی کسب شد، پس از بازدید از موزه به زیارت مقبره رکن الدین اوحدی مراغه ای (علیه الرحمه) اوحدی مراغه ای رفته و عکس دسته جمعی انداختیم.
پس از موزه ناهار صرف شد و سپس در ادامه بازدید ها، ساعت ۱۶:۰۰ به بازدید از گنبد سلطان و عمارت غفاریه رسیدیم.
به دلیل هم مسیر بودن رودخانه صوفی چای با گنبد غفاریه توقف کوتاهی در مسیر داشتیم که از مجسمه ی آناهیتا (الهه زیبایی) که در داخل رودخانه قرار داشت ، دیدن کردیم.
موقعیت مکانی طوری است که از مرکز شهر میگذرد و در حوضه های آبریز خود زیبایی های منحصر بفردی ایجاد کرده بود. حدودساعت ۱۶:۳۰ مراغه را به مقصد تبریز ترک کردیم، در مسیر بازگشت طبق پیشنهاد یکی از دوستان از چشمه ی معدنی و غیر شرب «تاپ تاپان» دیدن کردیم. (ساعت ۱۸:۱۵ )
این چشمه زیبایی منحصر بفردی داشت، بگونه ای که مسیر آب آن در بازه ی زمانی ۱۵ دقیقه برعکس میشد.
ساعت ۲۰:۳۰ به تبریز رسیدیم. خداوند را شاکریم که بار دیگر برنامه ای جامع ، منظم و هماهنگ توسط گروه در کمال سلامت اعضا برگزار شد .

گزارش از وحید نقاشی

این برنامه به سرپرستی آقای وحید نقاشی اجرا گردید.

با تشکر از آقای ناصر نورانی جهت همراهی و راهنمایی گروه و قدردانی از همکاری های خدمات مسافرتی سریرسپهر تبریز