برنامه های اجرا شدهبرنامه های سال 1395

برنامه جمعه ۲۹ مرداد – آبشار گل آخور

گزارش برنامه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ – آبشار گل آخور ورزقان – گروه کوه پیمایی داغچیلار

با هماهنگی به عمل آمده برنامه یک روزه گلگشتی به آبشار گل آخور و یک کوه پیمایی سبک در این منطقه برنامه ریزی گردید. تعداد ۱۳ نفر از اعضا در این برنامه با ما همراه بودند. ساعت ۸ تبریز را به مقصد گل آخور ترک کردیم. برای رسیدن به مقصد یک مسیر ۷۰ کیلومتری را پیش روی داریم. بعد از پلیسراه تبریز مرند تابلوی روستاهای امند، زین آباد، ایوند و … راهنمای ما برای خروج از جاده اصلی تبریز مرند می باشد. بعد از گذر از سه راهی ایوند و در محدوده باغات روستا حدود ساعت ۹ برای صرف صبحانه توقف کردیم. ساعت ۹:۴۵ مسیر ادامه یافت. سه راهی دیگری در مسیر بود که مسیر مستقیم به سمت روستای ایری می رفت و مسیر سمت چپ به سمت طرزم و الینجق و مرند. مسیر سمت چپ پی گرفته شد و پس از طی مسافت کوتاهی به یک سه راهی دیگری رسیدیم که تابلوی مربوط به روستاهای طرزم، ارزیل و گل آخور در سمت راست جاده به سمت مقصد ما را راهنمایی می کرد. حدود ساعت ۱۰:۴۵ به روستای گل آخور  با ارتفاع حدود ۱۶۵۰ متر از  سطح دریا رسیدیم. پس از اخذ ورودی توسط دهیاری روستا ( مینی بوس ۴۰۰۰ تومان ) و پارک خودرو، به سمت آبشار حرکت کردیم. امکانات مناسب ولی ناکافی در این منطقه ایجاد شده است و بسیاری از علاقمندان به طبیعت خود را در روز تعطیل به این منطقه رسانده بودند و بسیار شلوغ بود. فاصله ی زیادی از محل توقف خودرو ها تا آبشار زیبای گل آخور نیست شاید ۱۰ دقیقه. حجم آب نسبتا بالا و بسیار خنکی که از کوه ها ( جلاداغی ) سرچشمه گرفته و از وسط روستا می گذرد سرسبزی و صفای منحصر به فردی به روستا داده است که در ورودی روستا آبشار زیبایی را ایجاد کرده است.با توجه به شلوغی به سختی چندتا عکس از آبشار گرفتیم و با توجه به برنامه ریزی برای یک کوه پیمایی سبک، آبشار را ترک کرده و از مسیر اصلی روستا به سمت خارج آن حرکت کردیم.  با کمی پیاده روی در بالادست روستا و در سمت راست رودخانه چشمه آب گوارا با حجم آب نسبتا زیادی را مشاهده می کنید که در نوع خود کم نظیر می باشد. با توجه به درخواست دوستان و امکان استفاده بیشتر از آبشار ، مسیر کوه پیمایی در نهایت به همان چشمه ختم گردید و دوباره به سمت روستا برگشتیم. یک ساعتی کنار آبشار و  داخل رودخانه سپری شد . با توجه به ازدحام جمعیت قرار شد برای نهار از روستا خارج شویم؛ بدین منظور ساعت ۱۳:۳۰ سوار بر مینی بوس به سمت ارزیل حرکت کردیم. مکان های مناسب  توقف کنار رودخانه پر شده بودند. تا اینکه کمی بالاتر از سه راهی ورزقان – تبریز  وارد پارکینگ امام زادگان ارزیل شدیم. به روایت محلی در داخل بقعه هفت تن از نوادگان امام موسی بن جعفر (علیه السلام) دفن شده اند. پنج تن آن ها در ورودی بقعه، یک تن در انتهای بقعه، یک تن دیگر در بیرون بقعه که هنوز مزارش مسقف نشده است؛ مدفون می باشند. مکانی سایه و دنج و دور از هیاهو و شلوغی در داخل حیاط امام زاده وجود داشت که جهت صرف نهار و اقامه نماز و استراحت انتخاب شد. با استراحتی مناسب وبا توجه به شرایط، ساعت ۱۶:۱۵ ارزیل را به مقصد تبریز ترک کردیم. ساعت ۱۸ به پلیسراه تبریز رسیده بودیم که حسن ختام برنامه بستنی قیفی سنتی.

در صورتی که قصد دیدن این آبشار زیبا را در روز تعطیل دارید حتما زودتر از تبریز خارج شوید تا به شلوغی و با عدم یافتن جای پارک مواجه نشوید.