برنامه های اجرا شدهبرنامه های سال 1396

برنامه 3 روزه کویر مصر اصفهان

گزارش تور کویر مصر اصفهان اجرا شده در تاریخ 5 و 6 بهمن 1396

با نام حق تعالی

با برنامه ریزی هایی که طی بیش از یک ماه قبل از اجرای برنامه کویر مصر ، صورت گرفته بود و با یاری خداوند، به همراه 38 نفر ساعت 15:00 چهارشنبه 4 بهمن، تبریز را ترک گفتیم. مسیر طولانی ای را در پیش داشتیم. حدود 1300 کیلومتر تا کویر مصر ؛ خور و بیابانک، اصفهان. برای طی این مسیر، وجود دو راننده تازه نفس ( امکان 9 ساعت رانندگی ) نیاز می باشد.

اتوبوس اسکانیا 44 نفری برای این برنامه در نظر گرفته شده بود. گروهی از مرکز ستاره شناسی دانشگاه تبریز ( به سرپرستی آقای ابراهیم زاده ) و یک گروه موسیقی ( آقایان شوقی و حسن زاده ) نیز ما را در این برنامه همراهی می نمودند. پس از خروج از تبریز، برای آشنایی دوستان با همدیگر، معرفی در دستور کار قرار گرفت و سپس گروه موسیقی و آهنگ وارد میدان گردید. با توقف های کوتاه در مسیر، حدود ساعت 19:00 بود که 3 نفر از همراهان از عوارضی زنجان به گروه ملحق شدند. حدود ساعت 20:00 بود که برای شام و نماز در مجتمع خدمات رفاهی غزال قزوین توقف کردیم. از مسیر بویین زهرا – ساوه – قم، خود را به کاشان رساندیم. بخش کوتاهی از این مسیر، وضعیت نامناسبی دارد و راننده نیز از سالیان دراز این نابسامانی می گفت ولی بقیه مسیر مناسب. ساعت 01:30 بامداد، قم و سوار شدن یکی دیگر از دوستان. با توجه به ناآشنایی رانندگان به مسیر خور و بیابانک، یک نفر راهنما نیز همواره آنها را همراهی می نمود. با ادامه مسیر در آزادراه کاشان-اصفهان، به سمت چپ و نایین تغییر مسیر دادیم. ساعت حدود 05:30 بود که نزدیک نایین بودیم. نرسیده به نائین در مجتمعی رفاهی توقف کرده و نماز ادا گردید. با خروج از نایین، انارک، سه راهی جندق و خور در ادامه مسیر قرار داشتند. ساعت حدود 08:30 بود که به پلیسراه جندق رسیدیم. با معطلی حدود 45 دقیقه ای در این پلیسراه ( به دلیل حضور در جلسه افسر نگهبان !) ، ساعت 09:15 به سمت خور، مسیرمان را ادامه دادیم. ساعت 10:30 خور و بیابانک. دو تن از همراهان اصفهانی مون هم، آقای مومن زاده به همراه خواهر گرامی شون ( از عکاسان حرفه ای اصفهان ) ، خودشون رو به خور رسونده بودند. با راهنمایی فرستاده آقای موسوی ( مدیر اقامتگاه بومگردی عمونوروز )، اتوبوس رو در فضای مناسبی پارک کردیم . اقامتگاه زیبای عمونوروز خور. پس از تحویل اتاق ها به دوستان، سریعا برای صرف صبحانه به غذاخوری زیبای اقامتگاه ( با فاصله ی 50 متر از اقامتگاه ) رفتیم. صبحانه به صورت سلف سرویس و قابل قبول بود. با توجه به تاخیرهایی که در برنامه ایجاد شده بود، تغییری در برنامه ایجاد گردید و بازدید از روستای گرمه به جای کویر مصر در دستور کار قرار گرفت. 11:45 بود که به سمت گرمه حرکت کردیم. کمتر از نیم ساعت تا گرمه. اتوبوس رو در فضای باز مناسبی در کنار مسجد پارک کرده و به سمت جاذبه های گرمه حرکت کردیم. ورودیه روستا برای اتوبوس ، 50000 تومان. قلعه ساسانی، نخلستان های زیبا، کوه و چشمه زیبای گرمه. حرکت در بین نخلستان های زیبای گرمه و عکاسی، حرکت را کند کرده بود. جامعه محلی ( به خصوص زنان )، صنایع دستی منطقه خود را در معرض دید گردشگران قرارداده بودند و درآمدی مختصر از این راه برای خود ایجاد کرده بودند. مدتی را در کنار چشمه توقف داشتیم. برخی از دوستان از دکتر فیش ( ماهی های رها شده در چشمه ) نهایت استفاده را بردند. دوستان خوش صدای گروه هم، لحظاتی را به ارائه هنر  خود پرداختند. ساعت 13:30 با یک عکس دسته جمعی و از مسیری متفاوت، به سمت اتوبوس برگشتیم . نهار در اقامتگاه صرف گردید. برای رسیدن به غروب دریاچه نمک، مدت کوتاهی را برای استراحت زمان داشتیم. با هماهنگی ها و راهنمایی های آقای موسوی و همراهی آقا فرساد مختاری، ساعت 16:30 به سمت دریاچه نمک و پلیگونهای نمکی خور، حرکت کردیم. حدود 30 دقیقه با اتوبوس. آفتاب کم کم داشت غروب می کرد و منظره زیبایی را در پس دریاچه نمک ایجاد نموده بود. دوستان مشغول گشت و گذار در منطقه و رهسپاری خورشید بودند. گروه های دیگری هم خود را به منطقه رسانده بودند. با راهنمایی آقا فرساد، به سمت آبشار نمکی حرکت کردیم. ورودیه حدود 5000 تومان برا ی هر نفر. گروه نجوم مرکز ستاره شناسی دانشگاه تبریز در محوطه ی آبشار نمکی مستقر شده بودند. پس از بازدید دوستان از آبشار نمکی و محوطه ی ابشار، به محل استقرار گروه نجوم رفتیم. آقای ابراهیم زاده، به همراه دوستانشون، یک کارگاه آموزشی نجوم برای دوستان تدارک دیده بودند. نزدیک یک ساعتی رو دوستان مشغول رصد بودند و با یک عکس دسته جمعی نجومی، برنامه رصد به اتمام رسید. ساعت حدود 20:00 شده بود. در ادامه ی برنامه، گروه موسیقی نیز با تمام قوا، شبی به یاد ماندنی را برای همراهان بوجود آوردند. شام صرف گردید و خوابیدیم. صبح ساعت 8 از خواب بیدار شدیم. برخی از همراهان تا پاسی از شب، از فضای اقامتگاه و شب کویر نهایت بهره را برده بودند. صبحانه رو خوردیم و ساعت 09:30 بود که به سمت کویر مصر حرکت کردیم. یک ساعتی در مسیر بودیم. کویر زیبای مرکزی ایران. کویر منحصر به فرد با تل ماسه ها و شن های روان و درختان گز و تاغ. گروهی به سمت ماشین های آفرود و موتورهای چهارچرخ، گروهی به نظاره دوردست ها با پای برهنه، گروهی به شترسواری، و هر کس به نحوی سعی در ثبت خاطرات زیبایی برای خود از کویر مصر را داشت. ساعت حدود 13:00 بود که به زور، دل همراهان را از زیبایی های کویر کندیم و مسیر برگشت را پی گرفتیم. پس از صرف نهار ( جا داره از مهمان نوازی و برخورد عالی مدیر و کارکنان اقامتگاه بوم گردی عمونوروز و غذاهای لذیذ تدارک دیده شده، تشکر و قدردانی داشته باشیم. )، باید با تمام زیبایی های کویر ، خداحافظی می کردیم.ساعت 16 خور را به مقصد تبریز ترک کردیم. گروه نجوم با توجه به کارگاه آموزشی ای که در اصفهان داشتند، در مسیر پیاده شدند. ساعت 23:30 بود که در مجتمع خدماتی رفاهی مارال قم، برای شام توقف کردیم. بارندگی پراکنده ای در جاده ساوه دیده می شد و بارش پراکنده برف بعد زنجان. با توجه به وضعیت آزادراه و اعمال محدودیت سرعت برای اتوبوس، ساعت 11 شنبه 7 بهمن ماه به تبریز رسیدیم.

خدای منان را شاکریم برای اجرای این برنامه زیبا

از همکاری خدمات مسافرتی سریرسپهر تبریز نیز کمال تشکر و قدردانی را داریم.