برنامه های اجرا شدهبرنامه های سال 1397

گزارش تور جزیره قشم 18 بهمن

تور جزیره قشم و بازدید از یزد ، شهر بادگیرها و شیراز شهر شعر و راز

گزارش تور ۶ روزه یزد ، قشم و شیراز

با یاری خداوند متعال و با هماهنگی های انجام شده در طول دو ماه ، با تعداد ۳۱ نفر و با یک دستگاه اتوبوس VIP ، روز چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه ساعت ۱۷:۳۰ ، تبریز را ترک گفتیم. حدود ۱۲۰۰ کیلومتر تا یزد ( اولین شهر مورد بازدید ) فاصله داشتیم . ۱۴ ساعت زمان برای این مسیر در نظر گرفته شده بود. توقفی یک ساعته برای شام و نماز ، در مجتمع خدماتی رفاهی شهر آفتاب ابهر داشتیم. مسیر از آزادراه تبریز _ تهران ادامه یافت و بعد از گذر از قم ، کاشان و نایین ، خود را به یزد رساندیم.

حدود ۰۹:۳۰ صبح پنجشنبه ۱۸ بهمن بود که در ورودی یزد در امام زاده سید محمد جعفر (ع) برای صبحانه توقف کردیم.

با توجه به مکاتبات قبلی با راهور شهر یزد ، مجوز تردد اتوبوس در داخل شهر اخذ و بازدید از جاذبه ها آغاز گردید. یزد شهری تمیز و آرام . خود را به آتشکده زرتشتیان با آتشی جاویدان به قدمت ۱۵۰۰ سال، رساندیم. ورودیه ۳۰۰۰ تومان . با توضیحاتی کوتاه در مورد آتشکده ، زمان اتمام بازدید اعلام و همراهان به بازدید پرداختند .

حدود ساعت ۱۲ ظهر از آتشکده خارج و با پای پیاده و قدم زنان در بافت قدیمی یزد و با گذر از کنار آب انبار شش بادگیر، خود را به مجموعه میرچخماق رساندیم. همراهان به گشت و گذار در مجموعه و بازارهای اطراف میدان پرداختند. مغازه های صنایع دستی و سوغات فروشی مشهور حاج خلیفه علی رهبر با قطاب و چندلوزهای معروف، در پیرامون این مجموعه قرارگرفته اند.

بازدید از مسجد جامع کبیر یزد در ادامه برنامه بود و فاصله اندکی با میدان میرچخماق داشت. با توجه به هماهنگی انجام شده با رستوران فوکا ( در ۵۰ قدمی ورودی اصلی مسجد جامع ) ، نهار در این رستوران زیبا با غذاهای مناسب صرف گردید.

مسجد جامع مورد بازدید قرارگرفت و با اتوبوس خود را به باغ دولت آباد رساندیم. باغی زیبا با بزرگترین بادگیر خشتی جهان ( ۳۴ متر ). ورودی باغ ۳۰۰۰ تومان .

با توجه به برنامه ریزی انجام شده ، به سمت زندان اسکندر ( مدرسه ضیائیه ) حرکت کردیم. در مسیر خود را به پشت بام کافه زیبای خانه هنر که در چند قدمی زندان قرار داشت رساندیم. غروب آفتاب ، مناظر زیبایی از شهر یزد را از این مکان در جلوی چشمان بازدیدکنندگان ایجاد می کند. بازدید از کافه نیاز به هماهنگی قبلی دارد. پس از صرف چای و استراحتی کوتاه در فضای زیبای کافه ، به سمت زندان اسکندر حرکت کردیم و ساعت ۱۹:۳۰ گشت های شهر یزد به اتمام رسید.

پس از خرید وسایل شام ، خود را به پارک زیبای کوهستان یزد رساندیم. امکانات مناسبی در این پارک ایجاد شده است. پس از اقامه نماز وصرف شام ، ساعت ۲۱ یزد را به مقصد جزیره قشم ترک کردیم.

برای ورود به قشم ( با اتوبوس ) نیاز بود که خود را به بندر پل که در حدود ۸۰ کیلومتری بندرعباس قرارگرفته می رساندیم. ۷۵۰ کیلومتر از یزد تا بندرپل. پس از توقفی کوتاه در حوالی بندرعباس برای نماز ، ساعت ۷ صبح جمعه ۱۹ بهمن ماه به ورودی بندر پل رسیدیم و با حجم عظیمی از خودروهای عازم قشم مواجه شدیم. صبحانه در بندرلافت هماهنگ شده بود، که مقصد لنج های ماشین بر در آن طرف بندرپل بود. برای جلوگیری از هدررفت زمان ، همراهان رو از اتوبوس پیاده کرده و با پای پیاده خود را به بندر پل رساندیم و با پرداخت هزینه ای اندک ( در صورت انتقال مسافران با اتوبوس ، این هزینه دریافت نمی گردد ) ، روی عرشه لنج ها ، خود را به بندر لافت رساندیم. با هر لنج ، معمولا ۲ اتوبوس و حدود ۷۰ خودروی سواری قابل حمل می باشد.

هزینه دریافت مجوز ورود اتوبوس به جزیره قشم نیز ۱۵۰ هزار تومان می باشد. پس از صرف صبحانه و انجام مراحل اداری ورود اتوبوس ، در ساعت ۱۱ ، گشت های جزیره قشم آغاز گردید. جزیره هنگام و دلفین های شاد برنامه ریزی شده بود. نیم ساعتی تا اسکله کندالو ( محل سوار کردن قایق های تندرو گشت جزیره هنگان ) زمان طول کشید. در وضعیت جوی بسیار مناسب ، مسافران زیادی از اقصی نقاط ایران خود را به قشم رسانده بودند . هر قایق ۱۲ نفر و هر نفر ۱۵ هزار تومان . پس از دریافت بلیط و سوار شدن به قایق ها ، به سمت محل تجمع دلفین ها ( بومیان از این مناطق اطلاع دارند ) رهسپار شدیم. شانس یار بود و دلفین ها با زیبایی و آرامشی خاص چندین بار خودنمایی کردند. از ساحل زیبای نقره ای دیدن کردیم ( خدا رو شکر که اجازه پیاده شدن مسافران در این ساحل داده نمیشه ! ) و به جزیره هنگام رفتیم. نیم ساعتی رو در جزیره بودیم. بومیان جزیره به فروش صنایع دستی و غذاهای محلی مشغول بودن. گشت جزیره هنگام به اتمام رسید و به اسکله کندالو برگشتیم.

ساعت ۱۴:۳۰ و دیگر می توانستیم اقامتگاه هماهنگ شده را تحویل بگیریم. اقامتگاهی مناسب در خیابان فلسطین قشم در نظر گرفته شده بود. نهار که از قبل هماهنگ شده بود صرف گردید و با استراحتی کوتاه ، با پای پیاده خود را به قلعه پرتغالی ها رساندیم.

مسئول قلعه توضیحاتی را به گروه ارایه و سپس به سمت مراکز تجاری و بازارهای قشم حرکت کردیم. چندساعتی را به بازارگردی مشغول بودیم و پس از صرف شام ، توضیحاتی در مورد برنامه روز فردا اعلام و دوستان استراحت کردند.

۶ صبح با باز کردن اسکله شهید ذاکری برای تهیه بلیط جزیره هرمز اقدام گردید. گردشگران زیادی قصد رفتن به جزیره هرمز را داشتند و صف فروش بلیط ، بسیار شلوغ. از ساعت ۷ صبح شناورهای تندرو حرکت خود را آغاز می کنند. از ۳ طریق می توان بلیط تهیه نمود : از طریق سایت اینترنتی ، دستگاه های تعبیه شده و اپراتورهای فروش بلیط. برای دریافت بلیط برای گروه های با تعداد زیاد ، استفاده از سایت اینترنتی و اپراتورها مناسب می باشد. هزینه بلیط رفت ۱۵۰۰۰ تومان . ساعت ۰۸:۲۰ موفق به سوار شدن به شناورها شدیم. حدود ۴۰ دقیقه تا هرمز راه داشتیم.

با هماهنگی ای که از ۲۰ روز قبل اجرای تور ، با یکی از دوستان داشتیم ، ۵ دستگاه موتور ۳ چرخ برای گشت داخل جزیره هماهنگ شده بود. این موتورها هم خود به نوعی بر جذابیت گشت ها می افزایند.

سوار بر موتورها ، گشت ها آغاز شد. دره تندیس ها ، معدن و ساحل سرخ ، آبشار رنگین کمان و ساحل لاک پشت ها که نزدیک ۴ ساعت زمان برای بازدید این مکان ها نیاز می باشد. ساعت ۱۳ با اتمام گشت ها در پارک ساحلی زیبایی که ۱۰ دقیقه با اسکله هرمز فاصله داشت توقف کردیم. نهار هماهنگ شده در پارک و در کنار ساحل نیلگون خلیج فارس صرف شد. از ساعت ۱۵ ، حرکت شناورها به سمت جزیره قشم آغاز می گردد. صف طویلی از مسافران برای برگشت وجود داشت. نزدیک دوساعت در صف بودیم تا به شناور سوار شدیم. هزینه بلیط برگشت ۱۲۰۰۰ تومان.

ساعت ۱۷ بود که به اقامتگاه رسیدیم و با استراحتی کوتاه ، ادامه برنامه و خرید از بازار درگهان در دستور کار قرار گرفت. نیم ساعتی تا درگهان فاصله داشتیم و پس از خرید تا ۲۳ به قشم بازگشتیم. فردا روز آخرمون در قشم بود و دره ستاره ها ، تنگه چاهکوه و جنگل حرا در برنامه قرار داشت.

یکشنبه۲۱ ام با ثبت ساعت برای اتوبوس در نزدیک درگهان، گشت های روز آخر قشم آغاز گردید ، باران نم نم می بارید و هوا عالی . ابتدا خود را به برکه خلف و دره ستاره ها رساندیم . مقدار بسیار کوتاهی از مسیر خاکی و قابل تردد با اتوبوس می باشد. با پرداخت هزینه ۵۰۰۰ تومانی ورودیه ، پس از پارک اتوبوس و با پای پیاده به سمت دره ستاره ها حرکت کردیم. دره ای اعجاب انگیز با همراهی افسانه هایی جالب که بر اثر فرسایش در اعماق تاریخ ایجاد شده اند.

با توجه به بررسی زمان جذر و مد ، برنامه ریزی جنگل حرا انجام شد و بعد از دره ستاره ها به سمت تنگه چاهکوه در آن سوی قشم ادامه مسیر دادیم. باز بخشی از مسیر خاکی ولی مناسب برای تردد هر نوع وسیله نقلیه ای بود. تنگه چاهکوه یکی از جاذبه های منحصر به فرد جزیره قشم می باشد که بر اثر فرسایش در طول سالیان ایجاد شده است.

پس از اتمام بازدید خود را به اسکله سهیلی و جنگل حرا رساندیم . درختانی با ریشه در آب ، مانگرو .

وضعیت جوی در این چند روز اجرای برنامه کاملا با گروه یار بود و لذت بردیم. در حرا هر قایق ۶ نفر سوار می کند با هزینه دربستی ۷۰ هزار تومان و با گشتی در حدود نیم ساعت در بین درختان و جنگل های آبی. زلزله ای نیز در اسکله سهیلی به وقوع پیوست که مرکز زمین لرزه بندر لافت بود که خدا رو شکر خسارات زیادی به بار نیاورده بود . قایقرانان هیجان خاصی در این بازدید به مسافران ارایه می کنند و یکی از خاطرات به یادماندنی آنها را رقم می زنند.

قشم با تمام خاطراتش تمام شده بود و باید این جزیره زیبا را ترک می گفتیم. به سمت بندر لافت حرکت کردیم ، جاده آرام بود. با رسیدن به بندر لافت با حجم عظیمی از خودروهایی که از جاده قشم به سمت بندر لافت ( جهت خروج از جزیره قشم ) آمده بودند مواجه شدیم. ولی با توجه به مسدود شدن جاده و عدم امکان برای رفتن به انتهای صف، با همکاری رانندگان دیگر به مسیر خود به سمت اسکله ادامه دادیم و پس از حدود ۲ ساعت ، سوار بر لنج ها به طرف بندر پل حرکت کردیم. هزینه خروجی اتوبوس ۸۰ هزار تومان و یک بازرسی اجمالی از وسایل و بار مسافر در هنگام خروج به عمل می آید. ساعت ۱۹ بود که به بندر پل رسیده بودیم. مقصد نهایی شیراز . جاده لار انتخاب گردید که جاده نسبتا مناسبی بود و در بخشی از مسیر ، ناهمواری و گردنه ای بودن جاده ، پیمودن مسیر را آهسته تر کرده بود . شام در منطقه کهورستان صرف گردید.

ساعت ۵ صبح دوشنبه ۲۲ بهمن ماه به شیراز رسیده بودیم. با توجه به برنامه بازدید ها ، مسیر را در جاده مرودشت ادامه دادیم، پس از خرید نان تازه و آش و حلوا قبل مرودشت، در امامزاده قاسم برای صبحانه و نماز توقف کردیم. باران مرتب می بارید. به سمت تخت جمشید حرکت خود را ادامه دادیم. ساعت ۱۰:۳۰ صبح امکان بازدید از تخت جمشید میسر گردید. ورودیه ۳۰۰۰ تومان. بیش از دو ساعت زمان برای بازدید کامل مجموعه نیاز است.

ولی با توجه به زمان بندی برنامه ، ساعت ۱۲ تخت جمشید را ترک و به سمت مجموعه پاسارگاد حرکت کردیم. نهار هم از رستوران هوبره در جاده پاسارگاد با هماهنگی قبلی تهیه گردید و ساعت ۱۵ به سمت تبریز حرکت کردیم. از مسیر اصفهان ، دلیجان ، سلفچگان ، ساوه ، قزوین و آزادراه تبریز استفاده گردید. برای شام در حوالی شاهین شهر اصفهان و در مجتمع رفاهی شاه عباسی توقف گردید که فضاهای بسیار مناسبی برای رفاه مسافران در این مجتمع ایجاد شده است.

ساعت ۹ صبح ۲۳ بهمن ماه در تبریز ، تور ۶ روزه به اتمام رسید.

با تشکر از کلیه همراهان گرامی به خصوص آقایان پیمان دادخواه ، بهروز مشیرآبادی و صدرا پناهی و تشکر از همکاریهای خدمات مسافرتی سریرسپهر تبریز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا